30 Temmuz 2009 Perşembe

6" Aşındırma Aleti (Grinding Tool) Yapımı

Durmak yok... Amatör Teleskop Yapımına devam....


Bu sefer aynalı 6" f/5.5 bir teleskop yapıyorum. Aşındırma aleti (grinding tool) olarak cam yerine dişçi alçısından döküp BeTeBe cam mozaiklerle kapladığım aleti kullanacağım. Bu sebeple 16 temmuz 2009'da ilk alçımı döktüm.
17 temmuz 2009'da da epoksi ile mozaikleri yapistirma islemini gerceklestirdim. Inanin kendimi Milla Jovovich'in Fifth Element filminde kimyasal bir seyler yapiyormus gibi hissettim. Adrenalin salgilamak icin bire bir :)
Basimdan gecen komik ve eglenceli anları yazıya dökmek istedim.
1. Alciyi hazirlarken daha tam karistirip dokemeden donacak sandim ve acayip panikledim. Esimi cagirip yardim istedim. O suya doktu ben karistirdim.
2. Alci donarkenki sıcakligi soguk kis günlerinde bizi isitabilir mi acaba diye dusundum? :))))2. Alciyi ayna yapacagim camin uzerine dokmustum. Alci donunca birbirinden ayirmakta coooook zorlandim. Basar Hocam ve Ugur Hocam sagolsunlar destek verdiler. Esim hafifce cekicle vurarak hemencecik ayirdi. Tabi ben gevsetmistim :P
3. Epoksiyi karistirmadan once yuzumu gozumu sardim. Evde heryeri actim havalandirma iyi olsun diye. Yine de reaksiyon baslayinca ortaya cikan kokudan tirstim ve hemen feda ettigim fincani pencere disina tutup karistirmaya devam ettim. (balkonum kapali, bu arada çaktırmayalım, eşim kaybolan eşyaların hala farkında değil he he :=) )
4. Epoksiyi alcinin yuzeyini puruzlu hale getirmeden surdum. Bu kismi heyecandan atlamisim. Eger dokulme olursa yeniden mozaik yapistirmam gerekecek.

Yemek tarifi mi yazmak zor, aşındırma aleti tarifi mi yazmak diye sorarsasınız cevabım: KESİNLİKLE YEMEK TARİFİ :)
Evet şimdi gelelim grinding tool yapımına;

Gerekli Malzemeler
  1. Devcon 2t epoksi (Bizon ya da benzer markaların 5 minute epoxy dedikleri epoksi vardır, o da olabilir)
  2. 1 kg Amberok dişçi alçısı (750 gramı kullanılacak)
  3. PVC şerit (dosyaların yapıldığı malzemedir, 15 cm çap için yaklaşık 50 cm uzunluğunda olmalı)
  4. Cam
  5. Tahta karıştırıcı
  6. Derin bir kap
  7. Su terazisi
  8. BeTeBe mozaik (dolunay serisi, piyasada satılmıyor, sadece fabrikadan direkt satın alınabiliyor ya da telefon + kargo)
  9. Uhu
  10. Mozaikleri yapıştırmak için mastar kağıt

Yapılışı


1. PVC şerit ayna olacak camın kenarına 3 -4 cm yükseklikte çepeçevre sarılır. Ek yeri belli olmasın diye her iki ucunu // şeklinde keserek (tam çevresi kadar) dışarıdan maskeleme bantı ile bantlanır.





2. Alçı dökülecek masa yer düzlemine TAM paralel olmalıdır. Bunun için masanın düzgünlüğü gerekirse su terazisi ile kontrol edilmelidir.
3. 100 gr alçıya 30 gr su olacak şekilde ölçü kullanılmalıdır.
4. Derin bir kaba 225 gr (ya da cm^3) ılık su konulur (azıcık sulu olsun istersek 250 gr su, sulu olursa mukavemet azalır).
5. Suya 750 gram alçıyı dökülür. İYİCE karıştırılır, hiç kabarcık kalmamasına özen gösterilir.
6. Hazırlanan alçının cama dökülmesi için 10 dakika kadar zaman olacaktır. Daha geç kalınırsa kabın içinde daha cama dökülmeden donacaktır.

7. Hazırlanan alçı PVC şeritle çevrilmiş camın üzerine dökülür.




8. Alçı donduktan sonra (yaklaşık yarım saat) PVC şeridi sökülür. Söktükten sonra camdan ayırıp (15 dakika sonra) tam donmadan her iki kenar da güzelce pahlanır zira reaksiyonu tamamlayınca bu iş daha zor hale gelir.







9. Mozaiklerin tırtıklı tarafları üste gelecek şekilde uhu ile mastar kağıda yapıştırılır. Uhu ile kağıda yapıştırma sebebimiz, hepsini aynı anda ve tek bir seferde epoksi ile yapıştırmak için.





10. Alçı diskin mozaik yapıştırılacak tarafı daha iyi yapışması için pürüzlü hale getirilir. Bunu en iyi yapan şey, ahşap testeresidir. Ahşap testeresi yoksa sivri bir bıçakla ızgaralar oluşturacak şekilde yüzey çizilir (1 cm aralıkla) Özellikle diskin kenarları mutlaka pürüzlü olmalıdır. Yoksa çalışmaya başlayınca, mozaikler aletten koparlar.
11. Epoksinin İki tüpü eşit miktarda sıkıp karıştırılır. Pürüzlü hale getirilecek olan alçı yüzeye, ele bulaştırılmadan 2 mm kalınlıkta düzgünce sürülür. Epoksiyi hazırlarken eşit miktarlarda sıkmak çok kritiktir.
12. Mozaiklerin tırtıklı tarafları alçıya ortalayarak yapıştırılır.



13. Epoksi yeterince donduktan sonra (~ 1 saat) üstteki mastarı ıslatarak mozaiklerden ayrılır.
14. Alçı disk 24 saat bekletildikten sonra Aşındırma Aleti (Grinding Tool) olarak kullanmaya hazırdır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

 
Designed by: NewWpThemes | Converted to Blogger by Professional Blogger Templates | Contact | About